Klicka på den resan du vill läsa om!

Köpenhamn Dec 2018

Dec 2018

Jag å Lasse drog på en weekend till Köpenhamn. Bara vara tillsammans, äta god mat, gå på julmarkander.. som sagt bara vara tillsammans en helg. En julklapp till varandra.

Vi prommis runt lite här å var, scannade av sååå många affärer och köpte några små julklappar.

Fredag kväll besökte vi Tivolit, så mysigt med julmarknad och sådan belysning, konstgjort snö osv... så ingen kunde undgå julstämningen! Fattar bara inte hur folk kunde åka dessa stora karulseller? lågiskt sett borde de ha fryst ihjäl i dessa! Vi tog inga risker och höll fossingarna på marken! Ska du på Tivolit så stressa inte, vi hade himmelens tur å kom in på typ 5 min, på lördag var det sådanna köer minst ca 2 h! både på dagen å kvällen!

Förutom Tivolit så hittade vi 2 andra julmarknader, på ett blev jultomten arg på mig då jag inte ville fota mig med han... han skrek å viftade å snackade nått på danska så alla runt om skrattade.. ingen aning om han hade tittat lite för djupt i glöggen eller nått?

Emellanåt var det så himmelens kallt/blåsigt under hela helgen så vi tog en hopp on off buss å åkte runt i 2 h å kollade sevärdigheter på avstånd... de hade klätt ljusslingor å grangrejs inne i bussarna så det var mysigt att bara sitta i en varm buss å känna av julen i Köpenhamn.. blev tom för varmt då jag satt brevid grejen som blåste varmluft.. Lasse vart lite sur när han upptäckte det då hans plats var dragig å dessutom var han förkyld! Livet blev bättre även för han när vi bytte plats.. som vanligt så kronglade hörlurarna var man får guidning, nu har jag ju lärt mig det på mina resor så jag tog direkt 4 par å klarade mig fint!

Medans vi väntade på bussen mittemot centralstationen så tyckte Lasse att det var så städat å bra, inga knarkare eller tiggare! Tog ca 1 min så stannade en tant rakt framför han å föll typ i hop å skrek att hon behöver rena sprutor nu!!! reste sig å gick.. vi tittade bara på varandra full i skratt.. efter henne följde ett helt gäng med mönniskor som inte riktigt visste vilken värld de levde i...

Flertalet som jobbade i restauranger var svenskar, tydligen jobbar det mest svenskar där under helgerna framför allt, berättade några.

Vi hade en super helg och 3:dje advent och slipper fundera ut några julklappar till varandra som vi ändå inte vill ha!

Vi flög från Kemi till helsinki kl 0425 bytte plan å var framme i köpenhamn kl 08, smidigt så hinner man mycket! tillbaka stannade vi Helsinki en stund. Betalade för flygen ca 2500 kr pers.

Från flygplatsen tog vi tåget till centralen, tar ca 15 min å kostar 36 ddk/pers (ca 50 kr) samma pris med buss/tunnelbana el tåg. Tog taxi tillbaka till flygplatsen över 500 kr.

Vi bodde på Comfort hotell ca 6 min prommis från Tivolit, ca 4 min prommis från centralstationen. Bland det billigaste hotellen men ändå över 2000 kr natten.