Klicka på den resan du vill läsa om!

Los Angeles Aug-19

Jag & Jenny åkte en sväng till Los Angeles Aug 2019, för att kolla läget där. Underbart varmt hela tiden +32-38 c på dagen och runt 18c på natten. Blåste svalkande nästan hela tiden, så även fast det var varmt å svettigt så blev det aldrig så där fuktigt, klibbigt & äckligt!. Mitt huvud höll dock på att bli en bränd kolbit så jag fick köpa mig en keps. Känner mig fortfarande rånad på den då en keps kostar ca 50 kr men jag var på ett dyrt ställe och i akut behov av en så jag fick hosta upp 130 kr! Vi började resan med lite TV inspelningar, Såg kändisar under inspelningar, som jag självklart inte kände igen men googlade upp efteråt ha haa.. Var på en exklusiv live uppträdande av Monsta X (även French Montana sjöng en låt), stackars fans som hade biljetter hade ändå köat i 3-4 dagar! När det ändå släppte in bara ca 80-100 pers så varför detta köande? (på TV fick de sedan detta att se ut som minst 1000 pers typ). Vi som inte hade passen med oss när vi skulle på Inspelningar, behövde inte sånt i NY så jag tänkte inte ens, men tur som var så hade vi körkort. De var lite misstänksamma med Jenny men jämförde hennes körkort med mitt å det vart grönt. I NY var det bombhund vid alla inspelningar, inte här men här hade de helikopter som snurrade jätte lågt nere och poliser med automatvapen på taken runt om inspelningen när inspelningen var utomhus. När det var inomhus så var det bara helikoptrar som snurrade runt.

Vi tog hopp on off bussen som vanligt, kommunikationerna i LA är inte så bra så man tar sig lika snabbt med bussen dit man ska å den går ju till kända ställen som man ändå vill se.. 3 dagar 750 kr/pers. Åkte till Santa Monica (2 h enkel väg, ett byte efter vägen), kollade runt där (läs: ”letade mest toa i panik”). Trampade runt på Santa Monica Pieren (slutet av ”route 66 ”),  ser så liten ut från vägen men nog fick man trampa på. Nöjespark ”Pacific Park” finns på bryggan med olika karuseller å grejs. Litet akvarie där man får känna på vatten djur som sjöstjärnor. Mysigt ställe med fiskare längst ut på pieren, Jesus utropare längs pieren å försäljare å annat löst folk. Flera km underbar strand (där Baywatch spelades in), med livräddarna å tornen… Muscle Beach lite längre bort och slutligen ca 40 min prommis bort kommer man till Venice Beach. Eller så kan man ta en cykel taxi för ca 250 kr.

Shoppade i Beverly Hills (1h buss från Hollywood) , missade den viktigaste affären ”forever 21” då vi tänkte besöka den på walk of feme men den butiken var under renovering, så vi fick ta en sväng till till Beverly Hills! Jag gillade Beverly Hills sjukt mycket, så fint å mysigt! Till skillnad mot de mesta annat som jag tyckte var rätt sunkigt, i alla fall inte alls lyx som jag trodde i min vilda fantasi.

Tog en utflykt tillsammans med ett par från skottland (delade bil) till Hollywood skylten å klättade där i bergen, för bästa bilderna. Skylten kunde man se från hotellet också (ca 4 km) men vägen dit var slingrig genom bostadsområden, inte ens googel hittar dit, då de inte vill att folk ska dit. Chauffören pekade ut några kändis hem efter vägen, kände igen några namn men var inte så intresserad så att jag skulle komma ihåg dem mer, dessutom såg man mest bara porten till husen. Madonnas gamla hus såg man bra i alla fall.

Åkte igenom Rodeo dr, med fina butiker. Sunset Blvd med band annat ”Pump” (Amerikanska Hollywood fruns restaurang), å såg massor med ställen där olika filmer spelats in. Såg kända bil museet.. å massa andra platser så klart. Jag som är så okunnig å ointresserad av filmer så är det bra med hopp on off bussar då de berättar massa saker. Kul ändå att se å hänga med lite. Jenny jagade kända instagram väggar bland annat på Marose Av. som kändisar/ fotomodeller/ youtubers tar bilder. En vägg vägrade jag leta rätt på, alltså 400 adresser bort betyder ca 200 hus bort!? Joho Hon skulle trampa på dit, inte så långt.. nähä tjenare åk själv en annan gång! Farmers market var mysigt å prommis runt i, stannade där egentligen bara för att gå på toa men blev kvar timmar.

Hollywood & Highland: med Walk of Fame (stjärnorna på marken), Kinesiska teater (med handavtrycken utanför), Dolby teatern (var Oskars galan hålls varje år), alla knasiga typer som springer där och vill att man fotar sig med dem: björnar, spiderman, yxmannen, hela kalle anka familjen med musse pigg mfl… Prommis vi runt i varje dag då vi bodde i närheten.

Just här i närheten var det inte många uteliggare, men några minuter med bil så hade de ”bostadsområden med tältar”, på trottoarerna framför vanliga små villor.. å det var inte direkt sunkiga områden ändå utan villa priserna ligger på ca 40-50 mille kr! De är självklart tragiskt men vi kunde inte låta bli att skratta ibland, alla uteliggare verkade ha tält som de stängde sig in i, hade värsta högtalare å spelade högt! Utanför tältet hade typ alla vi såg en egen skinnfåtölj av kontorstyp.. Träffade inte på en enda tiggare!

Att tänka på, va snabb över vägen! Ca 30 sek har man på sig att gå över vägen på övergångställena och det är flerfiliga vägar.. jag med min brutna tå fick kämpa hårt för att hinna!

Vi bodde ca 7 min prommis från walk of fame, på Holiday in express ( https://sv.hotels.com/…/holiday-inn-express-hotel-suites-h…/  ), bara 2½ stjärna men helt ny renoverat och jätte fint! Liten pool men nästan aldrig nån där ändå, frukost ingick vilket det sällan gör i USA, gratis wifi, gratis kaffe å te och riktigt bra läge. Man ska inte luras av de få stjärnorna då den inte har varken restaurang, pub eller roomservice så drar det ner stärnorna regält. Mitt emot hotellet finns en liten affärslinga med restauranger å mataffär. Bra pris ca 15000,- för 6 nätter (för 2 pers). Men har man råd att hosta upp över 20 000,- utan frukost, så helt klart bo på Loews eller Roosevelt. Som ligger i närheten. Vi gick helt enkelt till Roosevelt hotellet å tog oss en coca-cola för 50 kr å låg där vid fina poolen och tittade på rikt folk som kom med sina livvakter för att bada å beställde mat till poolen, de tom fick sin drink serverad I poolen!

En dag åt vi på Mc donalds å där fick man maten serverad till bordet! Aldrig varit med om det tidigare. Men jag har ju heller aldrig innan varit i Hollywood…

Flög med Norwegian allt kostar extra så även om man får tag på relativt billiga biljetter så blir slutsumman vad det blir.. från Luleå t o r ca 9500,- pers. Taxi från LAX till Hollywood ca 700,- enkel väg. Entre till olika ställen kostar som regel ca 250 kr per. 2L Läsk i affären ca 40 kr, liten läsk på fik 30-50kr som ändå bestod mest utav is.. Milkshake på fik ca 80 kr, Pizza ca 120 kr, mat på restaurang ca 250 kr å uppåt. (kollade aldrig vad öl el vin kostade, kände mig redan så uttorkad å törstig hela tiden å så jäkla trött när man inte han sova, så det var inte läge för alkohol). För oss gick det inte mycket pengar då vi gör gratis/betalda aktiviteter som TV ha ha.. går inte på museum utan åker bara med hopp on off bussen å prommis runt… Jenny köpte lite kläder och jag var ju tvungen att köpa mig kepsen (den får Lasse som present ha haa) sen vart det bara nån liten grej till kidsen på jobbet å en nyckelring å magnet hem till mig. Pizza är så stora så vi tog med oss till hotellet å åt på den i 2 dar. Efter frukosten fick man en papperspåse att ta med saker till rummet!!! Små juice flaskor, fling paket, yoggi, frukt mm å ni kan ju tänka er att vi inte var dit bara en gång utan två om dagen ha ha.. så kylskåpet var hela tiden fullt i yoggi å juice!

Tillslut fick jag ju min stjärna på walk of fame! Men avtäckning och festligheterna för en halv mille kr (som detta kostar) fick jag klara mig utan! Ha haa..

På hemvägen tyckte kropps skanningen på flygplatsen att jag hade nått att dölja på ena sidan i brösthöjd och jag åkte på visitering. De visade mig bilden å det var nått markerat med gult ca 10 cm grej på framsidan å liten gul fläck på samma ställe på ryggen, tur att jag inte riktigt fattade vad det menades för jag hade väll blivit så orolig å rädd så de hade trott att jag verkligen hade nått å så hade jag vart arresterad osv.. nå de frågade om hon fick visitera mig genom kläderna på plats först å se om vi behöver gå nån annanstans, jag tyckte bara att visst kolla på du bara, jag har inget. Hon klämde å kände just bara där å runt där de visade, men hade inget å fick gå.. UNDRA varför å vad maskinen visade???

Rolig resa! Bästa av allt var att jag fick umgås med Jenny i flera dagar…