Klicka på den resan du vill läsa om!

Dubai Feb 2019

Resa till Dubai i feb 2019 med en väninna..

Resan började så trevligt, flyget från Kemi till Helsinki blev inställt, fick veta det typ 6 h innan att vi ska vara på flygplatsen 2 h tidigare än planerat (dvs kl 02 på natten) då vi ska åka buss från Kemi till Rovaniemi å flyga därifrån till Helsinki. Sedan stressa som galning för att ta 6 h flyg till Dubai. Vi blev bjuda på frukost på bussen öh? Chips, läsk å choklad! Tillbaka vägen blev vi ombokade från helsinki till kruununpyy å därifrån vidare till Kemi  . Nå sak samma vi kom fram ungefär den tiden som planerat till alla ställena.

Svårt att välja var man geografiskt ska bo när man reser till Dubai, avstånden är långa oavsett vart du skall och trafiken kaotisk. Själva staden/platserna man vill se är avlångt å sträcker sig långt över 20 km, så ingen stad att ta små promenader å se sig omkring i.. Valde att bo i närheten (1 km från) av http://www.malloftheemirates.com/ , (då jag förra resan bodde på andra sidan staden). Ett fint shopping center med ca 500 affärer, ink Carrefour som har allt till bra priser… finns även den berömda slalom backen (med sittliftar som tar dig till toppen), pulkabackar mm. När vi skulle dit så stötte vi dock på ett litet problem.. förra gången jag var där tog vi taxi dit å blev avlämnade i garaget. Men antog att ett så stort shopping har nått stort flådig ingång så vi promenerade.. nästan runt hela byggnaden på typ 4 km utan att hitta en enda ingång! Varmt var det å törstiga började vi bli.. tillslut när vi insåg att vi snart gått runt allt så smet vi in garage vägen å vips, det var så man gör då alla tar ju bilen! Åhh vart helt slut innan vi ens kommit fram!

Vi tog hopp on off bussen 48 h https://www.bigbustours.com/en/dubai/dubai-bus-tours/ 48 h kostar ca 700kr å då kan man hoppa på å av på olika hållplatser å ta olika rundturer, båtturer å museum inträden ingår också. Åkte runt å stannade å kollade in olika ställen. Bland annat Old souk, där vart det jobbiga försäljare som slängde tyger på oss å ville sälja, rökelser överallt så man knappt kunde andas utan att ens ha några problem med astma.

Under hopp on off turen lyssnar man på guidning å berättelser om Dubai i sina hörlurar. Min kompis störde mig heeela tiden med att upprepa på finska allt viktigt som sas.. alltså jag höll på att gå i bitar.. det var så irriterande då jag hade svårt att koncentrera mig vad som sas i lurarna! Men jag svalde, ja jaa… Tillslut så brast det å jag sa irriterat åt henne att jag hör ju själv! Då sa hon att jahaa hon hade trott att jag inte fattade då jag är så dålig på engelska ha haa… så snällt av henne  . Sen slapp hon översätta å jag kunde lyssna i lugn å ro!

En dag besökte vi Dubai Mall (shopping center med långt över 1200 affärer! Det sägs ta 2 dagar att gå igenom hela shoppingen) , den rymmer även en hajtunnel på 48 m, världens största akvarium och undervattens zoo med pingviner, krokodiler mm.  https://www.visitdubai.com/…/dubai-aquarium-and-underwater-… Vi köpte en kombi biljett redan hemifrån med entré dit samt entré till världens högsta byggnad Burj khalifa (som är ihop byggt med shoppingen) http://www.burjkhalifa.ae/en/index.aspx det blev typ 150 kr billigare per person. Och vi hade en färdig tid att gå till Khalifa å slapp flera timmars köer (men har du ingen biljett klar så gå dit tidigt på morgonen då brukar köerna inte alls vara långa). Vi gick dit kl 14 efter 15 blir det ännu dyrare. Säkerheten var bättre än på flygplatsen! Köerna för att ta hissen ner blev enormt långa å med enorm tur tog en tant med 9 pers på en vip tur ner så vi slapp köerna, genade genom Armani hotellet å fick se lite snabbt lite extra lyx.. Mellan Khalifa å Shoppingen finns ett jättelikt vackert fontän område och promenad. Fontän shower varje hel å halvtimma tror jag.. mäktigt.

En dag kände min kompis för att gå i strejk å ta en vilodag, så jag tog mig själv till den konstgjorda vackra palm ön, med fin fina hotell, vattenland, möjlighet att simma med delfiner, pingviner mm.. mm.. äta på fina restauranger bland annat Gordon Ramsay's. https://www.atlantisthepalm.com/ Morgon innan solen knappt tagit sig upp blev vi hämtade av https://www.oscarknighttours.com/  enl vad jag kunde kolla upp så var de billigast å bäst! Å vi blev supernöjda så jag rek verkligen dem! Körde ca 45 min genom motorvägen som gick genom öken, för att ta oss till röda sand dynorna (riktiga öken). Där det gick vilt till, chauffören körde som galning upp å ner å gled sidleds å på alla sätt med bilen för att ta oss fram. Stannade på högsta punkt å fick åka snowbord ner för sandhögarna. Fortsatte resan till ett beduin läger där vi fick frukost, se på falk show , hålla i en falk, rida kamel… Efter vägen såg vi kungens kamelstall å andra små läger med araber som fikade.. jah de verkar inte göra annat än dricka blaskigt kaffe, äta dadlar å små munkar…

Mellan sevärdigheter å utflykter han vi sola lite å massa shopping, alltså springa å kolla in saker för råd att shoppa hade vi direkt inte.. H&M fanns som lågpris alternativ men även där var kläderna dyrare än hemma.

En kaffe latte på shoppingen gick lätt på 70 kr (vanlig kaffe 40,-+), en plätta kaffe latte å cola = 260 kr… En burk läsk i affären ca 6,50 kr

Taxi är billigt, från Dubai Mall till The Emirates Mall (ca 12 km) CA 120 kr vid rusningstid Från flygplatsen till Emirates Mall ca 35 km ca 200 kr Tunnelbana kostar ca 5 kr , de är förarlösa å körs helatiden utan några direkta tidtabeller.             Det är förbjudet att sätta fötterna på sätet å medför direkt böter på 260 kr.

Hotell kan vara svindyra men även väldigt billiga i Dubai. Flera bra hotell i bra områden kostar lätt över 10 000 kr natten medan du lätt hittar även 4 * ok hotell för 600,- natten.

Vi flög via Helsinki tur å retur med Finnair, bodde på http://www.donatello-hoteldubai.com/ I 6 dagar. INK Frukost. Lunch å middag. (lunchen hann vi dock bara äta 1 gång men det var så billigt paketpris vi hittade så bara hotellet utan mat hade kostat det samma annars), väldigt enkel buffe med typ 4-6 rätter, lite sallader, en efterrätts bakelse å vatten som dryck. Dock var det olika mat varje dag. För flyg å hotell å mat betalade vi ca 8500,- var i delat dubbelrum. Piccolon som visade rummet sa att nescaffe å te var gratis på rummet och tog det slut så var det bara att säga till! Vi sa till å de kom med 2 portionspåsar.. vi sa till igen å sa att vi dricker mycket så om vi kan få flera på en gång 1 var per dag räcker inte… vi fick typ 10 te. 20 socker å 2 kaffe.. nästa dag fyllde de på med 2 kaffe å massa te.. vi försökte sno från städvagnen med städerskan kom alltid på oss å gömde kaffet så det fanns bara te å socker framme i vagnarna ha haa,.. vi sa till å då fick vi 4 te, några socker 2 flaskor vatten å 2 kaffe… evigt cirkus.. i affären kostade 2 portions påsar nescaffe 12 kr men det skulle ju ingå!

Dubai har en av världens hårdaste straffar och även bland lägsta brottslighet. Som besökare i Dubai förväntas man respektera sharialagar, men annars framhåller man respekt för alla. Den som inte är muslim men boende i Dubai i minst 6 mån kan ansöka om tillstånd att köpa alkohol. Som turist kan du köpa det från flygplatsen vid ankomst och på vissa hotell (dyrt å ofta inte mycket att välja på). Det är förbjudet att vistas alkoholpåverkad på allmän plats!

Sjukvården är världsledande, finns superbra skolor å forskning för läkare mm, allt ska vara i framkant och man skall respektera människors egna vilja till vilken vård mm de önskar. Finns europeiska sjukhus, homeopauter, indiska mfl.. å skönhetsoperationer har speciella sjukhus med lyxhotell runt om där läkarna gör besök på rummet..

Sen ska man komma ihåg att det är trotts allt ändå en fasad, för tex gäst arbetarna bussas ut i öken till läger där de bor å de arbetar för mini löner, ledig dag om det blir +42c hålls aldrig osv. Bästa tiden enl mig att resa till dubai är Dec-Mars sen blir det rätt varmt.. Vi hade nu i början av Feb 21-28 c (medel ligger på 24c för feb).

Har du tråkigt å vill jämföra Dubai nu med Dubai resa för 10 år sen som jag gjorde med familjen, så välj den från vänster och läs :)